Åben Skole: Forløb 6 – Spiring, plantens dele & planteformering

8. juni 2020
Lad skolehaven komme til dig og inddrag praktiske hands-on aktiviteter i din undervisning om bæredygtighed, natur og dyrkning - I behøver ikke have mere end en vindueskarm og byens rum til rådighed. Forløbet er velegnet til elever fra ind- til udskoling, og selvom de praktiske aktiviteter grundlæggende er de samme, kan undervisningen nemt differentieres efter alderstrin.

På siden her finder du videoguide, undervisningsark og inspiration til undervisningen. Vi kan enten komme på besøg eller mødes på et grønt område i nærheden på bedste udeskolevis, eller du kan bruge de forskellige guides til at strikke et forløb sammen selv. Hvis du vil have os på besøg, så se generel info om booking mv. på www.tagtomat.dk/aaben-skole og læs mere på siden her om, hvordan forløbet kan se ud med undervisning før, under og efter vores besøg.

Begreber: Frø, spiring, fotosyntese, vækst, næringsoptag, rødder, stængel, blomst, dna, celledelinger, kønnet formering.

Årstid: Forår-sensommer.
Afsæt ca. 10 dage til spiretesten. Forspiringstiden for planter til undersøgelser afhænger af sorten.

Før besøget:
Forbered eleverne til besøget med undervisning om, hvad frø er, og hvad planterne har brug for, når de skal vokse (indskoling/mellemtrin) eller om celler, celledeling og dna (udskoling).

Aktiviteter under TagTomats besøg:
Vi starter med at snakke om frø/forskellige måder planter kan formere sig på, og hvad der sker når frø spirer. Evt. kan vi se på forskellige frø i stereolup.
– Vi sætter nogle spiretests over med gamle, friske og evt. bestrålede frø, laver hypoteser og klargør observationsark. Samtidig laver vi også nogle selvvandende potter, og sætter gang i lidt forspiring af planter, I kan bruge til senere undersøgelser.
– Dialogisk undervisning (og evt. leg) omkring plantens vækstkrav og dele tilpasset klassens alderstrin.

Efter besøget – vand og observationer:
Husk at vande jeres spiretests og planter. Noter løbende jeres observationer og snak med eleverne om, hvorfor nogle frø spirer og andre ikke. Når jeres planter til forspiring er blevet store nok, kan I bruge nogle til at se nærmere på rødder og andre dele, gerne i en stereolup. Snak om hvor fotosyntesen foregår, og hvad rødderne bruges til. I kan evt. også bruge jeres potter med forspiring til at lave forsøg med næringsstoffer eller fotosyntese. Plant de andre planter udenfor (tidspunkt afhænger af sorten) og følg deres vækst med blomst og frøsætning.


Videoguide & undervisningsark

Her finder du en videoguide samt to undervisningsark til gratis download. Videoguiden er tænkt som din forberedelse. Her viser vi, hvordan I sætter jeres spiretest over, og fortæller herefter lidt om, hvordan de kan inddrages i undervisningen.
De to under undervisningsark er målrettet hhv. indskolingen/mellemtrinnet og udskolingen. Arkene indeholder en beskrivelse af før-under-efter samt en praktisk guide, der trin-for-trin viser, hvordan I spiretesten sættes i gang.

 

Undervisningsark

Arkene er lige til at printe ud (tryk på billedet og download pdf’en) og have med til undervisningen. Især med de store elever, som kan arbejde mere selvstændigt, er det en fordel at printe den praktiske guide på side 2 ud, og dele den ud til eleverne.

Åben Skole forløb 6 – indskoling og mellemtrin

 

Åben Skole forløb 6 – udskoling


Praktisk info – og grej:

Læs mere om, hvordan og hvornår du kan booke et besøg, på www.tagtomat.dk/aaben-skole.

Ved besøg af TagTomat skal I selv sørge for følgende materialer:

  • Gamle mælkekartoner og klude
  • Køkkenrulle og sprittucher
  • Evt. bestrålede frø

Hvis du vil lave forløbet selv, kan du finde forskellige frø og jord her:

Jord Frø

Inspiration til øvelser/lege, som passer til temaet:

Opgaver til udskolingen: På vores hjemmeside under “fjernundervisning” kan du finde en række opgaver til udskolingen om celledelinger og frø, arveloven og Mendels ærter, naturlig og kulturel selektion samt plantens og plantecellens dele.

Opgaverne kommer oprindeligt fra vores undervisningsmateriale om skolehave med udskolingen, som du finder til gratis download her.

Forsøg med fotosyntese/næring: I kan også finde inspiration til forskellige forsøgsopstillinger i indlægger her. I indlægget bruger vi mikrogrønt, men I kan også lave forsøgene med jeres forspirede planter.

Frølegen: Eleverne i 2 grupper. Den ene gruppe skal være frø. Den anden gruppe deles yderligere op i 3 grupper, som skal være:  vand, varme og jord. 1. Læreren spreder med et håndkast frøene på marken: “Frøbørnene” fordeler sig og sætter sig på hug som små frø med hovederne skjult.
2. De andre børn skal løbe rundt og give deres ‘kvaliteter’ til frøene. Vand: der tappes med fingerspidserne på ryggen, Varme: der gnides med
håndfladerne på ryggen, Jord: man dækker frøet med sine arme/krop.
3. Når et frø har fået alle tre ting, kan det begynde at vokse (spire): “Frøbørnene” begynder langsomt at rejse sig med hænderne over hovedet som en spire.
4. Planterne får kimblade: Børnene vender håndfladerne op som blade over hovedet. Planten vokser videre og strækker stænglen, og vokser med grene/blade: Børnene rejser sig helt, strækker sig på tæerne og strækker armene ud til siden. Øverst på planten kommer der nu … en blomst: Børnene smiler stort, og vender ansigtet opad.
5. Der hvor blomsten sidder, sker der noget – der kommer frø (plantes børn)! De er nu færdige og skal sendes ud i verden: Børnene ryster hovedet, så frøene ‘falder’ ud.
6. Til sidst bliver det efterår, og planten visner: Børnene bliver slappe og falder sammen.
7. Men til foråret begynder de nye små frø at spire: De to hold bytter nu, så frø-gruppen bliver til vand, varme og jord, og de andre bliver til frø, og legen gentages.

Vi har oprindeligt lært Frølegen af Københavns Skolehaver, og du kan også finde den lige til at printe i vores undervisningsmateriale “Urbane Skolehaver”, som du finder til gratis download her.