Lindevang Skolehave
Velkommen til vores side om skolehaven på Lindevang, hvor vi har samlet praktisk information, undervisningsmateriale mv. til dig, som skal have et havelod med din klasse eller har booket det nye grønne klasselokale. Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os på nedenstående kontaktinfo. God fornøjelse!
Kontakt os på:
E: info@tagtomat.dk
M: +4571991966
Introduktion til haven
Her finder du en introfolder og en lærerguide til gratis download, som vi har lavet specifikt til jer, der vil bruge skolehaven på Lindevang. For mere inspiration til din undervisning, se længere nede på siden. Tag også et kig på vores introvideo, hvor du kommer med på en guidet tur gennem haven og får de vigtigste praktiske informationer.
Årets gang i skolehaven
Her kan se et overblik over, hvilke aktiviteter, der er i skolehaven gennem sæsonen. De nøjagtige tidspunkter kan veksle lidt fra år til år afhængig af vejr m.m.
Marts-april
• Endelig tilmelding samt valg af frøpakke: Du skal senest den 1. marts bekræfte, at du stadig vil have et havelod, og her vælger du samtidig, hvilken frøpakke, du ønsker: ”den lille” til dig, som gerne vil holde det simpelt, ”den hurtige” til dig som gerne vil kunne høste før sommerferien eller ”den store” til dig, som gerne vil udfordres.
• Kursus om skolehaven som grønt læringsrum: Dette kursus er for dig, som enten er ny og gerne vil lære at bruge haven som grønt læringsrum eller for dig, som måske gerne vil have nye øjne på din skolehaveundervisning.
OBS: Dette er i 2021 rykket til senere på året, når corona tillader det.
• TagTomat klargør haverne: De haver, som skal bruges til undervisning, fræses og klargøres til dine afgrøder. De andre haver bliver til blomster/kornmarker.
• Opstart af din undervisning, evt. med forspiring af afgrøder: Afhængig af din frøpakke, kan du forspire nogle af afgrøderne sammen med eleverne i klasselokalet, og ellers kan i gå i jorden slut april. Skolehaven er selvfølgelig åben hele året, og I er altid velkomne til at bruge den til andre grønne aktiviteter.
Maj-juni
• Undervisning i skolehaven: Gennemfør dit undervisningsforløb i skolehaven. Du kan finde inspiration i forskelligt undervisningsmateriale, lavet af TagTomat, som er frit tilgængeligt. Se længere nede.
• Har du kørt et forløb, som afsluttes inden sommerferien, slutter du af med at høste alle afgrøder og så en blomstereng sammen med dine elever.
• Hvis dit forløb fortsætter efter sommerferien, så husk at få elevernes forældre til at skrive sig på skemaet for sommerferiepasning.
• Tilmelding til næste sæson åbner: Sæsonen starter med ”Store Møgdag” i efteråret, hvor haverne klargøres til forårets dyrkning.
Sommerferien
• ”Åben Skolehave” en dag om ugen: Her står Naturvejlederne eller TagTomat klar til at hjælpe i haven, og eleverne kommer forbi med deres forældre for at passe klassens havelod.
August
• Høst af de sidste afgrøder: Høst og spis jeres afgrøder i løbet af august. De ting, I ikke når at få høstet, bliver høstet og spist til Naturens Dag i september.
September-oktober
• Naturens Dag med høst af de sidste afgrøder, bålmad, ”Den Store Ukrudts-dyst” og andre sjove ting. (Arrangementet er åbent for alle, og er som sådan ikke en undervisningsdag, men en god mulighed for elevernes forældre).
• ”Store Møgdag”: Jorden klargøres til næste års dyrkning. Der spredes komposteret hestemøg, og udsås vinterafgrøder. TagTomat hjælper med dagens undervisning og arbejdet i skolehaven, og Naturvejlederne står klar med andre sjove aktiviteter omhandlende lort og nedbrydning.
Frøpakker – hvilke afgrøder skal I dyrke?
Når I har meldt jer til et havelod, skal I også vælge en frøpakke. Læs mere i frøpakke-folderen nedenfor.
Den lille pakke
Pakken er velegnet til dig, der gerne vil holde det overskueligt eller til dig, som måske er ny i skolehaven. Den består af kartofler, hestebønner/bønner, gulerødder, løg og spiselige blomster.
Afgrøderne er forholdsvis nemme at dyrke, og de er sammensat så de vokser godt ved siden af hinanden eller på anden vis gavner haven.
Den store pakke
Pakken er velegnet til dig, der allerede er en erfaren grøntsagsdyrker og gerne vil prøve en del forskellige grøntsager med dine elever.
Du får et væld af forskellige afgrøder: Kartofler, hestebønner, gulerødder, løg, rødbeder, græskar/squash, bønner/ærter, majs, radiser, spinat og spiselige blomster.
Der er både afgrøder som er nemme at dyrke, afgrøder som kræver en del pasning og afgrøder der vokser hurtigt og kan høstes i flere omgange.
Den hurtige pakke
Pakken er velegnet til dig, der gerne vil afslutte forløbet i skolehaven inden sommerferien, og indeholder derfor hurtigtvoksende afgrøder, som spinat, radiser, salat, tidlige gulerødder, ærter og spiselige blomster. Når I er færdige med jeres forløb er det vigtigt, at I også sår de medfølgende blomsterfrø (som gavner bier eller sommerfugle) – ellers vil haven blive et stort ukrudtsmekka hen over sommerferien, og det vil gå ud over dem, som skal får jeres havelod i næste sæson.
Undervisningsmateriale
Udover infofolderen og lærerguiden, som du kan finde ovenover, har vi i TagTomat lavet et væld af forskelligt undervisnings- og formidlingsmateriale, som du kan download gratis. Du finder bl.a. undervisningsforløb til indskoling og udskoling og vejledning og praktiske guides til din dyrkning.
-
E-bog: Undervisningsmateriale – Urbane Skolehaver
0,00kr. Tilføj til kurv -
Kredsløbsøvelse – Økosystemers netværk
0,00kr. Tilføj til kurv -
E-bog: Undervisningsmateriale – TagTomats SvampeUnivers
0,00kr. Tilføj til kurv -
E-bog: Urbane haver for byens borgere
0,00kr. Tilføj til kurv -
E-bog: Køkkenhave à la TagTomat – En guide til dyrkning i byen
0,00kr. Tilføj til kurv -
E-bog: Skolehave med udskolingen
0,00kr. Tilføj til kurv -
E-bog: Ellebjerg-modellen
0,00kr. Tilføj til kurv -
E-bog: Lindevang Skolehave – lærerguide
0,00kr. Tilføj til kurv
Mere inspiration
Du kan også finde flere praktiske guides og idéer til din undervisning i vores forløb til hjemmeskole, fjernundervisning og rullende skolehave.
Hjemmeskole: Forløb 1 – bier, blomster & bivokswraps
Forløbet her har fokus på bier og blomster. I kommer til at arbejde med de egenskaber, der er i honning og bivoks, hvad vi kan gøre for at forbedre vilkårene for de andre bestøvende insekter, vi har i Danmark, og hvordan vi som mennesker også kan spise blomster. Som en del af forløbet skal I lave jeres egne bivokswraps og sprede blomster i byen.
Hjemmeskole: Forløb 2 – mikrogrønt og urter
Forløbet her har fokus på planters vækst og dyrkning i byen. Gennem dyrkning af mikrogrønt kommer I til at følge spiring og vækst helt tæt på. Herudover kommer I til at arbejde med planters opbygning, livscyklus og hvordan fødevareproduktion kan finde plads i byen.
Hjemmeskole: Forløb 3 – svampe og svampedyrkning
Forløbet her har fokus på svampenes forunderlige verden. Gennem dyrkning af spiselige svampe kommer I helt tæt på deres vækst. Herudover kommer I til at arbejde med svampenes rolle i vores økosystemer og hverdag.
Hjemmeskole: Forløb 4 – køkkenhaven
Forløbet her har fokus på dyrkning af spiselige grønt i køkkenhaven. Gennem opgaver omkring økologiske dyrkningsmetoder og forspiring af forskellige grøntsager, som I senere kan plante ud i jeres køkkenhave, kommer I godt i gang med jeres egen dyrkning samtidig med at I lærer om naturens processer.
Lær om biodiversitet i byen med frøbomber
Materialet her er oprindeligt udviklet til et Åben Skole-forløb for Københavns Kommune, men kan bruges af alle – fra dagtilbud til gymnasium.
Åben Skole: Forløb 2 – Mikrogrønt & fotosyntese
Lad skolehaven komme til dig og inddrag praktiske hands-on aktiviteter i din undervisning om bæredygtighed, natur og dyrkning – I behøver ikke have mere end en vindueskarm og byens rum til rådighed.
Forløbet er velegnet til elever fra ind- til udskoling, og selvom de praktiske aktiviteter grundlæggende er de samme, kan undervisningen nemt differentieres efter alderstrin.
Åben Skole: Forløb 3 – Insekter & bestøvning
Lad skolehaven komme til dig og inddrag praktiske hands-on aktiviteter i din undervisning om bæredygtighed, natur og dyrkning – I behøver ikke have mere end en vindueskarm og byens rum til rådighed.
Forløbet er velegnet til elever fra ind- til udskoling, og selvom de praktiske aktiviteter grundlæggende er de samme, kan undervisningen nemt differentieres efter alderstrin.
Åben Skole: Forløb 4 – Dyrkning i byen
Lad skolehaven komme til dig og inddrag praktiske hands-on aktiviteter i din undervisning om bæredygtighed, natur og dyrkning – I behøver ikke have mere end en vindueskarm og byens rum til rådighed.
Forløbet er velegnet til elever fra ind- til udskoling, og selvom de praktiske aktiviteter grundlæggende er de samme, kan undervisningen nemt differentieres efter alderstrin.
Åben Skole: Forløb 5 – Cirkulære ressourceflows & svampedyrkning
Lad skolehaven komme til dig og inddrag praktiske hands-on aktiviteter i din undervisning om bæredygtighed, natur og dyrkning – I behøver ikke have mere end en vindueskarm og byens rum til rådighed.
Forløbet er velegnet til elever fra ind- til udskoling, og selvom de praktiske aktiviteter grundlæggende er de samme, kan undervisningen nemt differentieres efter alderstrin.
Åben Skole: Forløb 6 – Spiring, plantens dele & planteformering
Lad skolehaven komme til dig og inddrag praktiske hands-on aktiviteter i din undervisning om bæredygtighed, natur og dyrkning – I behøver ikke have mere end en vindueskarm og byens rum til rådighed.
Forløbet er velegnet til elever fra ind- til udskoling, og selvom de praktiske aktiviteter grundlæggende er de samme, kan undervisningen nemt differentieres efter alderstrin.
Fjernundervisning Tema 1 – Mikrogrønt – Opstartsvideo dag 1
Denne videoguide hører til vores materiale til fjernundervisning af udskolingselever. Du kan også sagtens bruge materialet direkte i din undervisning. Se mere på www.tagtomat.dk/fjernundervisning.
Fjernundervisning Tema 2 – Svampe – Opstartsvideo dag 1
Denne videoguide hører til vores materiale til fjernundervisning af udskolingselever. Du kan også sagtens bruge materialet direkte i din undervisning. Se mere på www.tagtomat.dk/fjernundervisning.