Lunden – Naturstien på Rådmandsgades Skole

12. maj 2022
I Lunden finder du forskellige frugttræer, græsser og flerårige planter, som spiller for dine sanser og danner rammen om undervisning og aktiviteter med fokus på fantasi, fortællinger og naturens mytiske kræfter.

Introduktion til området

En lund er en lille, lys skovbevoksning med spredte træer. I jeres lund finder I bl.a. paradisæble og surkirsebær. På jorden kan I lytte til en hvislen af forskellige græsser som star og rørhvene, dufte til citronmelissen og måske smage på et skovjordbær eller et surbær. Bunden dækkes også af liden singrøn, høstanemone, røllike og hjortetrøst, og op ad muren kravler vedbend og skovranke.
Tidligere har en lund været forbundet med overnaturlig helligdom og blev ofte brugt som plads for ofringer og riter. I nyere tid er lunden ofte forbundet med elskov og poesi.

Inspiration til aktiviteter

Brug lunden til at arbejde med jeres sanser og fantasi. Lav lytteøvelser og fornem stemningen i lunden, skriv digte og fortæl historier.

Fag: Historie, kristendomskundskab, dansk og billedkunst

Den poetiske lund
Arbejd med digte, sange og fortællinger, hvor der indgår en lund.
Fx eddadigtet ”Skírnismal”, som fortæller historien om den nordiske gud Frej, der forelsker sig i jætten Gerd, og sender sin tjener Skirner afsted med sit sværd for at hente hende i Udgård. Hun vil imidlertid ikke forlade sin familie for at blive gift med en fremmed mand, men Skirner tvinger hende med, og hun ender med at blive tvangsgift med Frej – selvfølgelig i en lund.
Oehlensläger har også flere gange skildret lunde i sine digte, bl.a. Søndermarkslunden på Frederiksberg – og så har han jo også skrevet vores nationalsang.
Fra endnu nyere tid finder du også sangen ”Gå med i lunden” fra filmen Odds 777 fra 1932.
Slut af med at lade eleverne skrive deres egne digte om stemningen og/eller naturen i jeres lund.

Lundens mytiske væsner
Lav jeres egne væsner ud af naturmaterialer og find på historier om dem.
Tag gerne på tur og find tykke grene, sten, grankogler, forskellige blade mv. og sæt dem sammen med limpistoler, ståltråd, piberensere og øjne eller mal på dem. Når eleverne har lavet deres egne væsner, skal de vælge et sted i lunden, hvor væsnerne bor og fortælle om, hvilke overnaturlige kræfter, de har. Sæt evt. også eleverne sammen i grupper og lad dem lave et miniteaterstykke med deres væsener.

Download til print

Du kan downloade siden her som pdf i en printvenlig version ved at trykke på billedet her: