Åben Skole: Forløb 3 – Insekter & bestøvning

8. juni 2020
Lad skolehaven komme til dig og inddrag praktiske hands-on aktiviteter i din undervisning om bæredygtighed, natur og dyrkning - I behøver ikke have mere end en vindueskarm og byens rum til rådighed. Forløbet er velegnet til elever fra ind- til udskoling, og selvom de praktiske aktiviteter grundlæggende er de samme, kan undervisningen nemt differentieres efter alderstrin.

På siden her finder du videoguide, undervisningsark og inspiration til undervisningen. Vi kan enten komme på besøg eller mødes på et grønt område i nærheden på bedste udeskolevis eller du kan bruge de forskellige guides til at strikke et forløb sammen selv. Hvis du vil have os på besøg, så se generel info om booking mv. på www.tagtomat.dk/aaben-skole og læs mere på siden her om, hvordan forløbet kan se ud med undervisning før, under og efter vores besøg.

Begreber: Bestøvning, insekter, fødekæde, biodiversitet, co-evolution, honning, biavl, vilde bier, mimicry.

Årstid: Forår/sommer/sensommer. Blomsterfrøene kan sås fra april-august, bihotellerne kan laves hele året, men bierne flytter ind i foråret.

Før besøget:
Forbered eleverne til besøget med undervisning om blomster, bestøvning og frø(dannelse). I kan også komme ind på honningbiernes liv, og på hvordan I kan se forskel på fx bier og hvepse samt på diversiteten blandt vores bestøvere.

Aktiviteter under TagTomats besøg:
Dialogisk undervisning tilpasset klassens aldersting om vigtigheden af bestøvning og biodiversitet blandt vores bestøvere, bestøvere og deres forskellige livsformer (fx tamme vs. vilde bier).
– Vi laver bihoteller og snakker om hvordan bierne bruger dem.
– Vi hænger hotellerne op og sår insektvenlige blomster.
– Hvad kan vi ellers gøre for at give de bestøvende insekter gode forhold? Dialogisk og aktiv undervisning om forhold både på skolen og i resten af samfundet.

Efter besøget – vand blomster og kig til bihotellerne:
Vand de blomster, vi har sået og kig til jeres bihoteller jævnligt. Har I været så heldige, at der er flyttet nogen ind? Arbejd videre med, hvordan I kan skabe gode forhold for vores andre bestøvere: dagsommerfugle, natsværmere og sågar nogle typer af biller og fluer. Eller med andre emner relateret til bestøvning. Det kan fx være hvordan planter og insekter har udviklet sig sideløbende, hvordan insekter efterligner hinanden eller hvordan landbrug (herunder erhvervsbiavl) og forhold for de vilde bestøvere er relateret.


Undervisningsark og videoguide:

Her finder du en videoguide samt to undervisningsark til gratis download. Videoguiden er tænkt som din forberedelse. Her viser vi, hvordan bihotellerne laves, og fortæller herefter lidt om, hvordan de kan inddrages i undervisningen.
De to under undervisningsark er målrettet hhv. indskolingen/mellemtrinnet og udskolingen. Arkene indeholder en beskrivelse af før-under-efter samt en praktisk guide, der trin-for-trin viser, hvordan I laver bihoteller.

Undervisningsark

Arkene er lige til at printe ud (tryk på billedet og download pdf’en) og have med til undervisningen. Især med de store elever, som kan arbejde mere selvstændigt, er det en fordel at printe den praktiske guide på side 2 ud og dele den ud til eleverne.

Åben Skole forløb 3 – indskoling og mellemtrin

Åben Skole forløb 3 – udskoling


Praktisk info – og grej:

Læs mere om, hvordan og hvornår du kan booke et besøg, på www.tagtomat.dk/aaben-skole.

Ved besøg af TagTomat skal I selv sørge for følgende materialer:

  • Bambusstænger
  • Snor
  • Bivenlige frø

Hvis du vil lave forløbet selv eller med os og mangler materialer, kan du finde bivenlige frø her:

Find bivenlige frø her

Inspiration til øvelser/lege, som passer til temaet:

Kredsløbsøvelse: Eleverne simulerer sammenhængen mellem bestøvere, blomster og andre organimser i et økosystem ved hjælp af et netværk af snor. Se mere og find forskellige kort til gratis download her.

Fødekæde-tagfat: Lav en række laminerede kort med 3-4 forskellige organismer i en fødekæde. Det kan fx være blomster, vilde bier, sommerfugle, småfugle og rovfugle. Til at starte med får hver elev udleveret et kort. Du kan kun blive fanget af en, som er niveauet over dig i fødekæden. Fx kan blomsterne kun blive fanget af bier eller sommerfugle. Når du er blevet fanget, går du tilbage til gamemasteren (den voksne) og får byttet dit kort til et andet – og så tilbage i fangelegen. Ved udvekslingen af kort er der god mulighed for at få en snak om, hvad der sker i fødekæden, og legen er god helt ned til børnehavealderen.
Vi har oprindeligt lært legen af naturvejleder Anne Hjerrild Rønning, og du er velkommen til at tilpasse den videre.