På siden her finder du videoguide, undervisningsark og inspiration til din formidling. Du kan også få besøg af os fra TagTomat. Se mere længere nede eller find flere forløb på www.tagtomat.dk/aaben-skole.
Begreber: Biodiversitet, byrum, bynatur, guerilla gardening, co-evolution, insekter, bestøvning, økosystem, fødekæde.
Årstid: Forår/sommer/sensommer. Frøbomberne kan laves hele året, men kast dem gerne mellem april-august.
Hvis du vil lave forløbet selv og mangler materialer til at lave frøbomber, så find dem her:
Find grej til frøbomber herVideoguide & undervisningsark
Her finder du en videoguide samt to undervisningsark til gratis download. Videoguiden er tænkt som din forberedelse. Her viser vi, hvordan frøbomberne laves, og fortæller herefter lidt om, hvordan de kan inddrages i undervisning og formidling.
De to under undervisningsark er målrettet hhv. indskoling&mellemtrin og udskolingen. Det til indskoling kan også fint bruges i dagtilbuddet, og det i udskoling kan bruges i gymnasiet. Arkene indeholder en beskrivelse af før-under-efter samt en praktisk guide, der trin-for-trin viser, hvordan I laver frøbomberne.
Undervisningsark
Arkene er lige til at printe ud (tryk på billedet og download pdf’en) og have med til undervisningen. Især med de store elever, som kan arbejde mere selvstændigt, er det en fordel at printe den praktiske guide på side 2 ud, og dele den ud til eleverne.
Workshop med TagTomat?
Vi kommer gerne ud på jeres skole, I kan komme til os eller vi kan mødes på et grønt område i nærheden. Skriv til info@tagtomat.dk for mere info om priser mv.
Et besøg kunne fx se således ud:
Før besøget:
Forbered eleverne til besøget med undervisning om sammenhængen i økosystemer og biodiversitet: Hvad spiser bier og andre bestøvende insekter? Hvem spiser insekterne? Hvad er biodiversitet? Hvorfor giver en mangfoldighed af planter god grobund for biodiversitet blandt andre organismer?
Aktiviteter under TagTomats besøg:
– Introduktion til frøbomber: Hvad er en frøbombe? Hvor stammer konceptet fra?
– Vi laver frøbomber og sætter dem til tørring.
– Dialogisk undervisning om biodiversitet, bynatur og byindretning tilpasset aldersgruppen: Hvor kan vi kaste frøene? Hvad skal der til for at frøene spirer? Hvem vil få gavn af de blomster der kommer? Hvorfor er det vigtigt med mange – og forskellige – blomster (også) i byen? Hvilke faktorer spiller ind på biodiversiteten i byen? Hvordan kan vi forbedre biodiversiteten i byen?
Efter besøget – når frøbomberne skal spredes:
Tag på tur i lokalområdet og kast jeres frøbomber, og giv gerne eleverne nogle med hjem, som de kan ”kaste” i deres vindueskarm, altankasse eller baggård. Følg op på, hvad der sker med frøbomberne og arbejd videre med biodiversitet eller bynatur. Kom fx ind på den globale biodiversitetskrise, problematikker i landbruget, i byerne eller hos private haveejere, og lav en plan for, hvordan I kan forbedre biodiversiteten i nærområdet.
Inspiration til andre øvelser/lege, som passer til temaet:
Kredsløbsøvelse: Eleverne simulerer sammenhængen i et økosystem ved hjælp af et netværk af snor. Se mere og find forskellige kort til gratis download her.
Fødekæde-tagfat: Lav en række laminerede kort med 3-4 forskellige organismer i en fødekæde. Det kan fx være blomster, sommerfugle, småfugle og rovfugle. Til at starte med får hver elev udleveret et kort. Du kan kun blive fanget af en, som er niveauet over dig i fødekæden. Fx kan blomsterne kun blive fanget af sommerfuglene. Når du er blevet fanget, går du tilbage til gamemasteren (den voksne) og får byttet dit kort til et andet – og så tilbage i fangelegen. Ved udvekslingen af kort er der god mulighed for at få en snak om, hvad der sker i fødekæden, og legen er god helt ned til børnehavealderen.
Vi har oprindeligt lært legen af naturvejleder Anne Hjerrild Rønning, og du er velkommen til at tilpasse den videre.