Åben Skole: Forløb 2 – Mikrogrønt & fotosyntese

8. juni 2020
Lad skolehaven komme til dig og inddrag praktiske hands-on aktiviteter i din undervisning om bæredygtighed, natur og dyrkning - I behøver ikke have mere end en vindueskarm og byens rum til rådighed. Forløbet er velegnet til elever fra ind- til udskoling, og selvom de praktiske aktiviteter grundlæggende er de samme, kan undervisningen nemt differentieres efter alderstrin.

På siden her finder du videoguide, undervisningsark og inspiration til undervisningen. Vi kan enten komme på besøg eller mødes på et grønt område i nærheden på bedste udeskolevis, eller du kan bruge de forskellige guides til at strikke et forløb sammen selv. Hvis du vil have os på besøg, så se generel info om booking mv. på www.tagtomat.dk/aaben-skole og læs mere på siden her om, hvordan forløbet kan se ud med undervisning før, under og efter vores besøg.

Begreber: Frø, spiring, vækstforhold, fotosyntese, celler, grønkorn, klorofyl, urban farming, fødevarer, upcycling, jord-til-bord.

Årstid: Hele året. Beregn 1-2 uger til jeres mikrogrønt er høstklart.

Før besøget:
Forbered eleverne til besøget med undervisning om, hvad frø er, og hvad planterne har brug for, når de skal vokse, eller om fotosyntese og planteceller. Kom ind på, hvor fotosyntesen foregår, og hvad der sker.

Aktiviteter under TagTomats besøg:
– Dialogisk undervisning om mikrogrønt, frø og/eller fotosyntese tilpasset klassens alderstrin.
– Vi laver dyrkningssæt med mikrogrønt i gamle mælkekartoner og sætter dem til spiring. Evt. sætter vi gang i et forsøg med fotosyntese.
– Undervisning om bylandbrug og fremtidens bæredygtige fødevareproduktion (især for de større klasser).

Efter besøget – pas jeres dyrkningssæt:
Vand jævnligt jeres dyrkningssæt og følg med i frøenes spiring og vækst. Notér løbende jeres observationer. Hvis I har placeret dyrkningssættene forskellige steder, så sammenlign deres vækst, følg op på hypoteser, og snak om, hvordan det er gået de forskellige steder (og hvorfor). Slut af med at spise jeres mikrogrønt, og tag en snak om (by)landbrug, og hvor vores fødevarer kommer fra. Brug evt. besøget som optakt til et længere forløb om landbrug og udnyttelse af naturgrundlaget.


Videoguide & undervisningsark

Her finder du en videoguide samt to undervisningsark til gratis download. Videoguiden er tænkt som din forberedelse. Her viser vi, hvordan frøbomberne laves, og fortæller herefter lidt om, hvordan de kan inddrages i undervisningen.
De to under undervisningsark er målrettet hhv. indskolingen/mellemtrinnet og udskolingen. Arkene indeholder en beskrivelse af før-under-efter samt en praktisk guide, der trin-for-trin viser, hvordan I dyrker mikrogrønt.

Undervisningsark

Arkene er lige til at printe ud (tryk på billedet og download pdf’en) og have med til undervisningen. Især med de store elever, som kan arbejde mere selvstændigt, er det en fordel at printe den praktiske guide på side 2 ud, og dele den ud til eleverne.

Åben Skole forløb 2 – indskoling og mellemtrin

Åben Skole forløb 2 – udskoling


Praktisk info – og grej:

Læs mere om, hvordan og hvornår du kan booke et besøg, på www.tagtomat.dk/aaben-skole.

Ved besøg af TagTomat skal I selv sørge for følgende materialer:

  • Gamle mælkekartoner

Hvis du vil lave forløbet selv og mangler materialer, kan du finde materialer til mikrogrønt her:

Find grej til mikrogrønt her

Inspiration til andre øvelser/lege, som passer til temaet:

“Kokken Klorofyl”: Kokken Klorofyl bor i de grønne blade, og hun/han kan godt lide noget, som smager godt (sukker). Hvad skal en kok bruge for at lave mad? En gryde: Vi står op og danner en stor gryde med armene. Hvad skal vi starte med at fylde i gryden? Vand: Alle arme strækkes, og hænder mimer, at de plasker. Men hov, hvor henter planten vandet fra, og hvad bruger planten til at hente det op med? Rødderne i jorden! For at lave mad skal gryden varmes op. Men hvordan gør kokken Klorofyl det ude i naturen? Med varme fra solen: Højre hånd tænder for varmen. Men hov, der skal også tilsættes noget, vi har her i luften! Hvad har vi i luften? Vift med hånden, så man mærker den. Det er kuldioxiden (CO2), som kokken skal have ned i gryden: Vi puster ned i gryden. Nu røres der kraftigt i gryden med en fiktiv grydeske i den ene hånd, og gryden kommer i kog – det bobler op fra den. Med hvad? Ilt: Vis med hånden, at der kommer noget op af gryden. Det er jo super godt, for det skal alle dyr og mennesker have for at leve! Vi udånder kuldioxid og indånder ilt. Hvad tror I, vandet i gryden er blevet til? Dyp en finger i gryden og smag – det smager sødt, som sukkervand! Hvor skal det hen? Ud i planten, så den kan vokse sig større, få blomster og frugter. Vi tømmer gryden ud i planten, som vokser. Så fyldes gryden igen, og processen gentages, til alle kan den – lad børnene gentage nøgleordene, når de forekommer: klorofyl, vand, solen, kuldioxid, ilt, sukkervand. Men hvad gør kokken Klorofyl om vinteren? Er bladene grønne der? Nej, de bliver brune, restauranten er lukket, og Klorofyl er på ferie, til foråret kommer!

Frølegen: Eleverne i 2 grupper. Den ene gruppe skal være frø. Den anden gruppe deles yderligere op i 3 grupper, som skal være vand, varme og jord.
1. Læreren spreder med et håndkast frøene på marken: “Frøbørnene” fordeler sig og sætter sig på hug som små frø med hovederne skjult.
2. De andre børn skal løbe rundt og give deres ‘kvaliteter’ til frøene. Vand: Der tappes med fingerspidserne på ryggen. Varme: Der gnides med
håndfladerne på ryggen. Jord: Man dækker frøet med sine arme/krop.
3. Når et frø har fået alle tre ting, kan det begynde at vokse (spire): “Frøbørnene” begynder langsomt at rejse sig med hænderne over hovedet som en spire.
4. Planterne får kimblade: Børnene vender håndfladerne op som blade over hovedet. Planten vokser videre og strækker stænglen og vokser med grene/blade: Børnene rejser sig helt, strækker sig på tæerne og strækker armene ud til siden. Øverst på planten kommer der nu … en blomst: Børnene smiler stort, og vender ansigtet opad.
5. Der hvor blomsten sidder, sker der noget – der kommer frø (plantes børn)! De er nu færdige og skal sendes ud i verden: Børnene ryster hovedet, så frøene ‘falder’ ud.
6. Til sidst bliver det efterår, og planten visner: Børnene bliver slappe og falder sammen.
7. Men til foråret begynder de nye små frø at spire: De to hold bytter nu, så frø-gruppen bliver til vand, varme og jord, og de andre bliver til frø, og legen gentages.

Vi har oprindeligt lært både Frølegen og “Kokken Klorofyl” af Københavns Skolehaver, og du kan også finde dem lige til at printe i vores undervisningsmateriale “Urbane Skolehaver”, som du finder til gratis download her.

Forsøg med fotosyntese/næring: I kan finde inspiration til forskellige forsøgsopstillinger i indlægget her.

DR-dokumentar – Fremtidens Drømmehaver; Den spiselige have: Som en del af forløbet kan I også vise (de store børn) denne dokumentar, som DR har lavet (hvis I har licens til det, selvfølgelig). Det er afsnit 1 ud af fire, som handler om fremtidens haver. Afsnittet her har fokus på den spiselige have, og både TagTomat og et firma, som dyrker mikrogrønt i Londons undergrund, er med.

GrowGreen by TagTomat – Dyrk dit eget mikrogrønt