Afhentning fredage fra kl. 12-15 på Jagtvej 59 - Fri fragt til pakkeshop for ordre over 300 kr. (0-2kg) - Hurtig levering 1-3 hverdage. - Mobilepay, kort og EAN.

Ørestad Gymnasium satser stort på grønt fællesskab og grøn læring

På toppen af Ørestad Gymnasium har TAGTOMAT sammen med arkitektfirmaet Arkitema forvandlet en kedelig brandvej til et levende læringsrum. Det grønne fællesskab stortrives på tagterrassen, hvor elever og lærere har nærmest uendelige muligheder for biobaseret læring og leg i hverdagen.
Case: Grønt læringsrum på tagterrasse, Ørestad Gymnasium.
Ydelse: Co-design og etablering af tagterrasse med grønt læringsrum i dialog med undervisere og elever, tilplantnings-workshops med elever, udarbejdelse af drifts- og vandingsguide.
Partner/kunde: Ørestad Gymnasium & Arkitema.
Placering & årstal: Ørestad Gymnasium, Ørestads Blvd. 75, 2300 København, 2022-2023.

Når lærerne på Ørestads Gymnasium rykker undervisningen udenfor, mener de det seriøst. På toppen af gymnasiet findes nemlig en 300 m² beplantet og selvvandende tagterrasse, der er specialdesignet til at rumme grøn læring med blandt andet amfiteater, observatorium og forsøgshave. TAGTOMAT har indrettet tagterrassen ud fra Arkitemas oplæg, og løbende tilpasset det oprindelige design ud fra konkrete ønsker fra gymnasiets elever og lærere.

Et amfiteater skabt til grøn læring

Det mest storslåede ved tagterrassen er et amfiteater med plads til to klasser. Ligesom resten af terrassen er amfiteateret lavet i TAGTOMATs signatur-lærketræ. Eleverne sidder i niveauer med et højtravende espalier i ryggen og udsigt over Øresund. Når espalieret er fuldt bevokset, bliver det et naturligt bagtæppe for den grønne læring, der samtidig bidrager med skygge og læ til undervisningen.

Med rum til flere slags fællesskab

I TAGTOMAT brænder vi for at bygge grønne rum, der også opfordrer til fællesskab. På Ørestads tagterrasse gør dette sig gældende i mange aspekter. Et stort loungeområde giver plads til hyggelige frokostpauser og effektivt gruppearbejde i frodige omgivelser. Her er der bevidst skabt både større og mindre opholdsrum, som hver især indbyder til luftig idéudvikling eller intenst fokus.

Plantekasser kan mere end at pynte

Selve taghaven er inddelt i forskellige zoner til grøn læring, så flere fag kan bruge tagterrassen til konkret undervisning. Der er bede med strandeng og -krat, og en spiselig urte- og medicinhave. Omkring amfiteateret har vi leget med beplantning i blå nuancer for at skabe ro til koncentration. Der er bede med planter, som ude i byen bruges til regnvandsbede, og sidst, men ikke mindst, er der en lille forsøgshave med forskellige jordtyper.
“Vi har ikke nogle udearealer, der er “vores”, så det at have fået et sprudlende uderum på toppen af gymnasiet er fantastisk. Det giver en ekstra dimension til både undervisning og sociale aktiviteter, og vi er imponerede over, hvordan TagTomat har formået at inkorporere alle vores forskellige ønsker.”
Mette Møller Jørgensen, Uddannelseschef
Al beplantning er sat i TAGTOMATs upcyclede, selvvandende plantekasser, som elever, lærere og skolens tekniske personale nemt kan passe i fællesskab.
Plantekasserne er naturligvis også sat med biodiversitet for øje, og det nye grønne rum tiltrækker allerede en divers skare af bestøvere og fugle. Og så er der udvalgt planter, som kan tåle forholdene på et vindomsust tag med høj sol.

Tagterrasse med indbygget faglighed

Forsøgshaven er blot et eksempel på de specialdesignede dele af tagterrassen, der direkte er tilpasset faglæreres ønsker til det grønne læringsrum. Der er bygget en platform, hvor astronomiholdet kan sætte deres teleskop, og hvor geografi kan sætte udstyr op til at måle på vind og vejr. Billedkunst har fået en udstillingstavle. Og så har TAGTOMAT skabt tre møbler til vandeksperimenter, hvor lærere og elever fra geografi kan boltre sig og blive klogere på klimatilpasning.

Samskabelse med Arkitema og gymnasiet

Taghaven er til dato den største tagterrasse, TAGTOMAT har bygget, og processen fra Arkitemas første skitsering til det færdige læringsrum har været en fornøjelse at være en del af.

Det har været spændende at tage udgangspunkt i design-oplægget fra Arkitema og undervejs tilpasse projektet til lærernes ønsker. Og det har været fedt at se, hvordan eleverne har taget det til sig.

Mads Boserup Lauritsen, indehaver af TAGTOMAT

Eleverne har undervejs været med i etableringen af bedene til TAGTOMATs tilplantnings-workshops. Og det bliver spændende at se, hvordan tagterrassen på Ørestad Gymnasium vil blive ved med at udvikle sig og skabe friske grønne fællesskaber på tværs af nye klasser og linjer.

 

Ønsker du hjælp til at oprette et unikt, grønt læringsrum? I TAGTOMAT har vi løsninger til alle størrelser og budgetter. Kontakt os for en snak og et uforpligtende tilbud.